Východočeské muzeum v Pardubicích, Zámek čp. 2, 530 02 Pardubice vcm@vcm.cz
+420 466 799 240

1929: První odjetá Zlatá přilba

Růžová linka

K motorismu patří závody a k Pardubicím především ty motocyklové. Poprvé se tu závodilo na motocyklech už roku 1903, kdy závodníci jeli po trase Pardubice – Vysoké Mýto – Hradec Králové – Pardubice.
Ohromnou popularitu si však získaly dva motocyklové plochodrážní závody, které vznikly v meziválečném období. Tím prvním je Zlatá přilba, která se jela poprvé v roce 1929 na dostihovém závodišti. U jejího zrodu stál František Hladěna (1903–1942) společně s Adolfem Trnkou a Ladislavem Polákem. Na prvním ročníku odstartovalo 52 jezdců, vyhrál závodník Zdeněk Pohl (1907–1986). Zlatá přilba představuje nejstarší pravidelný plochodrážní závod na světě. Kontinuitu přerušila jen druhá světová válka, během níž zemřel i František Hladěna, a poté nepřízeň komunistického režimu v letech 1952–1960, kdy se Zlatá přilba nejela. Od té doby se ale jezdí bez přerušení každý rok včetně okupačního roku 1968. Závod také platí za jeden z nejobtížnějších svého druhu v Evropě. Zlaté přilby pro vítěze jsou vysoce ceněné trofeje. Dnes se závod odehrává na stadionu ve Svítkově.

Pardubice – Zlatá přilba, 30. léta 20. století

Pardubice – Zlatá přilba, 30. léta 20. století

Modrá linka

Pardubice – Zlatá přilba, 30. léta 20. století

Od roku 1932 se na atletickém stadionu, který si nechala postavit Výstavní společnost pro Výstavu tělesné výchovy a sportu (1931), jezdil druhý ze zmíněných pardubických motocyklových závodů, plochodrážní memoriál Jiřího Kristiána Lobkowicze (1907–1932), tragicky zesnulého automobilového závodníka. Podnik se konal na škvárové dráze, poslední předválečný ročník se jel roku 1938. Po válce se uskutečnil už jen jeden závod, v roce 1947. Kontinuita memoriálu, na rozdíl od Zlaté přilby, nebyla zachována.