Odvěká lidská touha po létání, inspirovaná pohybem ptáků, vedla ve druhé polovině 19. století k vynálezu kluzáků a později i letadel se zážehovým motorem.
Počátky české aviatiky se psaly v Pardubicích. Na jejím počátku stáli bratranci Jan Kašpar (1883–1927) a Eugen Čihák (1885–1958). Oba pocházeli z movitých pardubických rodin.
Tito mladí muži měli zájem o vše nové a zajímaly je motory. Nejprve se nadchli pro motocykly a poté i pro automobily, také pracovali v automobilce Laurin a Klement. V polovině roku 1909 opustili automobilku, přijeli do Pardubic a prohlásili, že budou stavět letadla.
Na přelomu let 1909 a 1910 stavěl Jan Kašpar za asistence Eugena Čiháka s pomocí pardubických řemeslníků vlastní letadlo. Nechal vybudovat hangár na pozemku svého otce poblíž místa, kde dnes stojí čtvrté nástupiště pardubického nádraží.
1910: První veřejný vzlet
Svůj letoun s trojbokým trupem a slabým motorem však nikdy nedostal do vzduchu. Kašpar měl ale eso v rukávu, protože pravděpodobně již na podzim roku 1909 objednal ve Francii letoun Blériot XI, což byl osvědčený typ, se kterým Louis Blériot přeletěl téhož roku kanál La Manche. Letadlo s výrobním číslem 76 dorazilo do Pardubic 10. dubna 1910.
Po několika pokusech se Janu Kašparovi podařil 16. dubna 1910 přímý let v délce dvou kilometrů a 19. června 1910 podnikl v Pardubicích první veřejný vzlet. Následovala řada dalších vzletů v Čechách a na Moravě.
Do dějin českého letectví se Jan Kašpar zapsal ještě letem Pardubice – Praha, který podnikl 13. května 1911. Další prvenství si zapsal 5. prosince 1911: let s cestujícím – redaktorem a přítelem Jaroslavem Kalvou na trase Mělník – Praha. Stíhala ho však řada nehod a nepříjemností. V roce 1912 uspořádal již jen dvě veřejné produkce a po smrti otce v roce 1913 přestal létat úplně.
Eugen Čihák po prvním neúspěchu zkoušel pracovat na vlastním letadle se svým bratrem Hugem. Jenomže se jim nedařilo, a tak Eugen nakonec koupil francouzský stroj Saulnier, se kterým uskutečnil svůj první veřejný vzlet 16. července 1911 v Poděbradech. Létal až do vypuknutí první světové války.